Internationalisering niveau 4

Inleiding

In Nederland wonen veel mensen uit andere culturen. Als je om je heen kijkt, in de buurt waar je woont, op school, in de bus, in de trein, op de Nederlandse televisie: overal zie je mensen met een andere culturele achtergrond.

Het keuzedeel ‘Internationaal I’ gaat over (interculturele) diversiteit. In dit keuzedeel gaan we het hebben over de verschillen die kunnen spelen wanneer je te maken hebt met mensen met een andere culturele achtergrond. Maar wat is intercultureel precies? En wat wordt bedoeld met diversiteit?

Wanneer je in je leef- of werkomgeving te maken hebt met mensen uit een andere cultuur kan het handig zijn als je iets afweet van die andere cultuur. Om goed te kunnen samenwerken met mensen met een andere culturele achtergrond zijn speciale competenties nodig. Het is daarom belangrijk iets af te weten van diverse culturen. Ben jij je bewust van je culturele identiteit? En wat weet jij van de gewoontes en normen en waarden van andere culturen? Hoe belangrijk is het te weten wat de verschillen zijn? En hoe spelen interculturele verschillen door op de werkvloer?

Al deze aspecten komen terug in dit keuzedeel.


Examen

Dit keuzedeel wordt afgesloten met het examen ‘Internationaal 1: overbruggen (interculturele) diversiteit’. Om aan het examen te kunnen deelnemen dient 80% van alle opdrachten binnen de leereenheden te zijn behaald.

Begin semester 4 zal het examen van Consortium worden uitgelegd.


Kerntaken en werkprocessen van het keuzedeel

D1-K1: Zet interculturele sensitiviteit in
D1-K1-W1 Onderzoekt eigen en andere culturen en legt verbindingen
D1-K1-W2 Zet eigen culturele sensitiviteit in


D1-K2: Verbindt mensen met verschillende culturele achtergronden
D1-K2-W1 Legt, onderhoudt en bouwt interculturele contacten uit
D1-K2-W2 Maakt gebruik van interculturele samenwerkingsverbanden


Gedrag
D1-K1-W1
De student verzamelt actief informatie over de kenmerken (gebruiken, omgangsvormen, etc.) van diverse culturen
De student benoemt zonder waardeoordeel verschillen en overeenkomsten tussen culturen
De student betrekt kennis van culturele verschillen bij zijn eigen oordeelsvorming
D1-K1-W2
De student toont interesse in de cultuur en drijfveren van een ander
De student houdt in de omgang met de ander rekening met culturele verschillen
De student gaat na welke invloed zijn gedrag heeft op een ander
De student geeft niet te snel een oordeel over een ander
De student stelt oordeelsvorming uit om de eigen cultuur en die van anderen open te benaderen
De student probeert te begrijpen hoe andere mensen denken en zich voelen in verschillende situaties
De student gaat integer om met gevoelens, wensen en denkwijzen van anderen (zonder daarbij eigen grenzen te overschrijden)
D1-K2-W1
De student herkent de impact van de interculturele component en anticipeert hierop
De student reflecteert op de wijze hoe hij de ander tegemoet treedt, in hoeverre dat cultureel bepaald is en wat hij nodig heeft om beter om te gaan met de ander
De student bepaalt actief hoe hij zich het beste kan gedragen naar de ander toe: hij pikt signalen van de ander op, hij erkent de cultuurverschillen en hij verplaatst zich in de ander (of bekijkt het vanuit het standpunt van de ander)
De student stemt zijn communicatie en gedrag af op de ander door rekening te houden met de verschillende culturele achtergronden
De student past zich aan verschillende situaties aan zonder eigen grenzen te overschrijden: hanteert begrip van culturele verschillen, het opbouwen van relaties en verenigen van verschillende behoeften om effectief te communiceren en samen te werken in verschillende verbanden
De student zet zich in om informatie te verwerven en te geven, vragen te stellen en de informatie te vertalen naar zijn eigen situatie en organisatie
D1-K2-W2
De student houdt rekening met de verschillen in cultuur en het daaruit voortvloeiende verschil in omgaan met situaties en onderlinge verhoudingen
De student bekijkt vragen of problemen vanuit het standpunt van de ander (met inachtneming van culturele achtergrond)
De student onderkent en analyseert problemen binnen de samenwerking en lost deze op planmatige en creatieve wijze op
De student toont zich bewust van de culturele diversiteit in het team en het effect daarvan op samenwerking en weet deze diversiteit te benutten
De student let in de verschillende werksituaties op (de invloed van) cultuuraspecten en respecteert cultuurverschillen
Vakkennis en vaardigheden

  1. De student bezit kennis van de rol van cultuur in handelen van mensen
  2. De student bezit kennis van het begrip cultuur en cultuurelementen (taal, waarden en normen, symbolen, rituelen en helden)
  3. De student bezit kennis van omgangsvormen (kleding, uiterlijk, omgang, algemene regels, verwachtingen, etc.)
  4. De student kan cultuurelementen in interactie herkennen
  5. De student kan vraagvormen toepassen
  6. De student kan het begrip culturele sensitiviteit toelichten
  7. De student kan gedrag van zichzelf en de ander benoemen
  8. De student kan differentiëren in vraagvormen
  9. De student kan zonder waardeoordeel gedrag vaststellen
  10. De student kan vooroordelen bespreekbaar maken
  11. De student kan dilemma’s op het gebied van intercultureel contact benoemen
  12. De student bezit kennis van verschillende communicatiestijlen
  13. De student kan feedbackregels in een internationale context hanteren
  14. De student kan cultuurelementen in interactie herkennen
  15. De student kan verbale en non-verbale communicatie in een internationale context interpreteren en herkennen
  16. De student kan eigen grenzen bepalen en aangeven
  17. De student kan omgaan met verschillende gesprekssituaties
  18.  De student kan gedrag van zichzelf en de ander benoemen

 

Beoordeling

Semester 3

Alle opdrachten in semester 3 dienen als voorbereiding op het examen in semester 4. Elke week wordt er gewerkt aan opdrachten. Sommige zijn ten behoeven van de aftekenlijst en sommige zijn ter verdieping of ter introductie van een opdracht. 80% van de aftekenlijst dient te worden afgesloten met ‘voldaan’ alvorens in semester 4 deelgenomen mag worden aan het examen.

Semester 4

Semester 4 kent dezelfde systematiek als semester 3, met als toevoeging het examen.

Klik hier voor de aftekenlijst semester 3

Klik hier voor de aftekenlijst semester 4


Bronnen en materialen

Edu-actief: Internationaal I: Overbruggen interculturele diversiteit




 

 

Naar boven
/var/www/bib-mzdocenten-albeda.learningmatters.nl